Personalisering og differentieret prissaetning

Googles Cheføkonom Hal Varian har et nyt papir ud, \ "Computer Mediated Transaktioner \" (PDF). Et uddrag af hans forudsigelser om personalisering: I stedet for en \ "one size fits all \"-model, på nettet tilbyder en \ "markedet i en \" ... [Powered by] forslag af ting at købe baseret på dine tidligere køb, eller om køb af kunder som dig.

Ikke kun indhold, men priserne kan også være personlig, hvilket fører til forskellige former for differentieret prisfastsættelse ... [Men] virksomhedernes muligheder for at udtrække overskud [kan] ret begrænset, når forbrugerne er sofistikerede ... [Og] perfekt pris beskrivelse og gratis adgang ... skubber overskud til nul, giver alle fordele for kunderne.

Den samme slags personalisering kan forekomme i reklamer ... Google og Yahoo ... [Allerede] giver brugerne mulighed for at angive deres interesseområder, og derefter se annoncer med relation til disse interesser. Det er også forholdsvis almindeligt, at annoncørerne ... til at vise annoncer baseret på tidligere svar af brugere til beslægtede ads.Back i 2000, Amazon fik smækket (f.eks [1]) for et eksperiment med differentieret prisfastsættelse, men Hal synes at være forudsige differentieret prissætning vil stige igen.

Papiret taler også kort om, hvordan eksperimenter ændringer, hvordan virksomheder træffer beslutninger (\ "når eksperimenter er billige, er de sandsynligvis give mere pålidelige svar end udtalelser \"), data mining, online reklame, juridiske kontrakter, der bruger computeren overvågning til at håndhæve deres vilkår , og cloud computing. Papiret er fra 2010-Ely Foredrag på den amerikanske økonomi Association og video af den tale er til rådighed.

Ingen kommentarer: